Съвършено правилно е да кажем, че за добрия шофьор никак не е достатъчно само да може правилно да управлява автомобила си. Теоретичната подготовка и щателната ориентираност спрямо множеството симптоми за евентуални проблеми по превозното средство са не по-малко важни. В днешната статия ще спрем вниманието си на спирачните системи в колата – ще си поговорим за първичната и вторичната, както и ще обърнем по-задълбочено внимание на един компонент, взимащ дейно участие в тези механизми – жило за ръчна спирачка.
Спирачните системи на автомобила и по какво се различават
Освен, че трябва един автомобил да е в изправно състояние, когато се движи, същото бихме могли да кажем и за възможността му да спира своевременно. Именно тук се намесват спирачните системи – познаваме първична и вторична. Първичната активираме, когато боравим с педала на спирачката, докато шофираме. Вторичната, състояща се от лост на ръчна спирачка и жило за ръчна спирачка, използваме, когато паркираме на място под наклон или когато първичната изпита някаква повреда и трябва все по някакъв начин да регулираме скоростта по време на движение.
Вторичната спирачна система би била неефективна и неизползваема без наличието на жило за ръчна спирачка
То представлява механизъм от метални оплетки, обгърнати от гума или шлаух с цел предпазване, и служи за свръзка между лоста на ръчната спирачка и дисковите накладки на превозното средство. Функцията му е от изключително значение, тъй като, без него, не бихме могли да боравим с лоста. Важно е да отбележим, че най-честите проблеми, свързани с това жило за ръчна спирачка, касаят или разтягане и деформиране, или скъсване. И в двата случая това би затруднило работата с лоста – в тези ситуации се загубва функционалността на вторичната спирачна система.
По какво да познаем, че има проблем с въпросното жило за ръчна спирачка?
Ако изпитвате проблеми при боравене с лоста за ръчната спирачка, то ви съветваме да се обърнете възможно най-скоро към професионалист, който да провери състоянието на жилото. Най-честата причина за неефективните функции на вторичната спирачна система е именно неизправност, свързана с жилото. Ако то е разтеглено или скъсано, тогава не бихте могли да взаимодействате с дисковите накладки чрез него – при такива случаи, ако сте паркирали под наклон, бихте искали да блокирате системата на колелата, за да не се задвижи автомобилът надолу. При повредено жило за ръчна спирачка, не бихте могли да активирате тази функция чрез лоста.
Профилактиката и честите прегледи при специалисти и монтьори са ключът към безпроблемното шофиране – това правило важи с пълна сила и за вторичната спирачна система в лицето на лост и жило за ръчна спирачка. Следете състоянието му, за да може още при първите признаци на износване или предстоящо скъсване да се вземат необходимите мерки и то да бъде своевременно подменено. Така ще си спестите множество неприятности и дискомфорт на пътя – никой не би желал да се оказва в проблемни ситуации, докато шофира. Напомняме, че повредено жило за ръчна спирачка не е положение, което бихте могли да отлагате във времето – предвид важността на изпълняваната от него функция, е от съществено значение то винаги да бъде в изправно състояние, за да разчитате на ръчната спирачка, когато обстоятелствата налагат това.